GLOSSARI

En aquest apartat hi podem trobar les paraules més inusuals que hem parlat o sentit a les exposicions i visites que hem anat.



Publicitat:


  • Briefing: document en el qual es recull tota la informació prèvia sobre l’empresa i el producte per tal de poder iniciar la campanya en la direcció encertada.
  • Segmentació: és l’acció de dividir el conjunt del mercat en diferents parts per a triar el públic objectiu de cada anunci. Aquesta divisió es pot fer amb diferents criteris: edat, sexe, interessos, etc.
  • Públic objectiu: és el grup de persones que comparteixen unes determinades característiques i que per això seran el públic a qui anirà dirigit un anunci. En anglès s’utilitza el terme target.
  • Director d’estratègia (Planner): és la persona (o departament) encarregada de dissenyar la planificació d’una campanya publicitària.
  • Identificació: estratègia publicitària que consisteix a buscar que l’espectador d’un anunci s’identifiqui amb el seu protagonista, de manera que vulgui consumir el mateix producte. S’acostuma a distingir entre identificació real i identificació ideal.
  • Posicionament: estratègia que consisteix a determinar en quin espai es col·loca el propi producte respecte dels de la competència en la ment del consumidor.
  • Eslògan: frase breu que resumeix el missatge d’una campanya publicitària i normalment es col·loca al final dels anuncis televisius.
  • Publicitat emocional: estratègia que consisteix a anunciar un producte utilitzant emocions lligades al producte en lloc d’arguments racionals.
  • Publicitat viral: publicitat (de vegades camuflada) que es transmet per internet de manera similar a com es transmet un virus: una cèl·lula infectada en contagia unes quantes que al seu torn en contagien cadascuna unes quantes més i d’aquesta manera amb l’acció de cada actor no es sumen infectats sinó que es multipliquen.
  • Jocs publicitaris: jocs, generalment gratuïts i a Internet, encarregats per una marca per tal que el seu producte o logo sigui el centre del joc.
  • Publicitat enganyosa: publicitat que indueix els espectadors a errors sobre la seva naturalesa, preu, qualitat, etc.
  • Postproducció: és l’etapa final del rodatge d’un anunci en la qual es munten les imatges, es retoquen si cal, s’hi afegeixen efectes especials, la banda sonora, etc.


Stop motion

L'Stop motion és una tècnica audiovisual que consisteix en fer fotos consecutives d'un objecte movent-lo una mica entre fotografia i fotografia de manera que, ajuntant les imatges i passant-les ràpidament, sembla que l'objecte es mou. 


Cinemagraph

Son unes fotos en les que passa una acció de moviment i es va repetint.

Es produeixen prenent una sèrie de fotografies i gravacions de vídeo. Seguidament amb edició s'aplica una sobre l'altre i es deixa en format de GIF, fent així que es veu tota la imatge parada però algun component d'ella es mou.


  • Storyline: és una idea resumida en poques línies i serveix perquè es pugui vendre el guió que s'ha fet d'una novel·la, pel·lícula, sèrie,... a una productora.
  • Storyboard: és un conjunt d'il·lustracions a manera de seqüència que acompanya el guió d'un audiovisual com a guia per entendre millor la idea abans de realitzar-la.
  • Guió literari: és un text que s'exposen amb els detalls necessaris, el contingut d'una pel·lícula, un escrit que conté les indicacions de tot allò que l'obra requereix per a la seva posada en escena.


15/02/2020

Moviments de càmera: 


  • Càmera fixa: la càmera esta immòbil sobre un suport i grava tot allò que hi passa per davant.
  • Càmera panoràmica: és el gir de la càmera sobre el seu propi eix. Pot ser horitzontal, vertical o oblic. Generalment la panoràmica es fa servir per descriure un escenari o per relacionar elements de la mateixa escena però que no apareixen al mateix quadre.
  • Tràveling: és un moviment que desplaça la càmera d'un lloc a un altre, normalment sobre uns rails.
  • Moviment lliure: és quan la càmera es mou sense seguir un ordre concret. Pot ser amb grua o sense grua.

Il·luminació:
La llum crea ombres i crea efectes tant en els personatges com en les escenes en general.

  1. Direcció de la llum: 
  • Llum creuada: la llum creuada entre dos focus sobre un personatge aconsegueix nitidesa en la figura perquè no es produeixen sombres.
  • Llum picada: és un recurs expressiu que s'aconsegueix col·locant el focus e llum a sobre de l'objecte i així es pot crear en un personatge un estat d'ànim. 
  • Llum contrapicada: focus que està situat a baix del que es vol resaltar. crea ombres molt exagerades.
  • Contrallum: el focus està posat de cara a la càmera, d’esquena al personatge que es vol gravar, i s’aconsegueix transmetre un toc misteriós i una imatge poc definida.
  • Llum frontal: està situada darrera la càmera, tendeix a aixafar o deixar plans l’objecte o persona filmats.
  • Llum lateral: remarca les siluetes i el contorn, dona més relleu al pla en deixar una part de l’objecte a l’ombra.

Camp:
El camp és tot allò que la càmera ens mostra.

  • Fora de camp: és tot allò que no veiem en l’enquadrament però que d’alguna manera forma part de l’escena.
  • Profunditat de camp: és la distància que hi ha entre l'objecte més proper i el més llunyà que es veuen amb nitidesa a la pantalla.


Muntatge:

  • Muntatge dialèctic: pretén que de dos plans successius en sorgeixi una idea, que no hi és en cap dels dos per separat.
  • Muntatge altern: consisteix en dues o més accions que es produeixen en el mateix moment però en llocs diferents.
  • Muntatge paral·lel: dues o més escenes, que passen en moments i en llocs diferents, es mostra als espectadors per crear un estat d’ànim o per associar les idees.
  • Plà sequència: és quan passa tota una acció en un mateix plà. 
  • Continuïtat: relació entre un pla i el següent en el muntatge. 



-Fotografia Lumen: És una tècnia fotogràfica que crea imatges a travès d'un contacte sobre una superficie fotosensible sense intervenció d'una càmera o objecte. Per revelar-les únicament necessita els rajos de sol ultravioleta.






Exposició la Pedrera (28/11/19)
  • Fotomuntatge: És la unió de fotografies o parts d'elles formant una altre composició.
  • Collage: És una tècnica pictòrica que consisteix en enganxar sobre una tela, paper o sobre alguna superfície altres materials com fotos, papers de diferents textures, colors...
  • Videoart: És un moviment artístic que consisteix en utilitzar imatges i sons amb una finalitat artística. Va sorgir als Estats Units al 1963.
  • Slowmotion: Consisteix en gravar una escena amb un numero de imatges per segon més elevat del normal.
Sortida a TV3 (27/11/19)
  • Teleprompter: Aparell que reflexa el text que ha de llegir un presentador de televisió. Es pot veure a travès d'un vidre translúcid que se situa davant la camara enganxat a l'objectiu per tal de que no es noti que estan llegint.
  • Croma: Lona d'un mateix color, normament verd o blau, que a la postproducció i edició, substitueix per un altre fons. Això permet cerar escenes impossibles de fer a la realitat.
  • Plató: Naus on es graven els programes de televisió. Es decora i s'ambienta segons la temàtica del programa. 
  • Atrezzo: És el conjunt d'objectes, accessoris i vestuari que s'utilitzen en el teatre, televisió i cinema.
  • Camares grúa: És una càmera sobre un petita grua per fer els plans aeris.
  • Objectiu gran angular:  és que la seva distància focal és menor a la del objectiu normal, es veu un angle de visió major a la de la visió humana.
    Es fa servir per vistes panoràmiques, com paisatges, per periodismes fotogràfics i altres projectes. 

MUSEU GRANOLLERS (11/11/19)
  • Kitsch: Estètica pretensiosa, cursi i de mal gust o passada de moda.


TIPUS DE PLANS
  • Gran pla general: normalment es fa servir per paisatges. 
  • Pla general: es veu les persones de cos sencer i es veu l'entorn.
  • pla sencer: es veu el model de forma sencera
  • pla americà: permet resaltar suficientment el rostre i la figura e la persona
  • pla mig: fins a la cintura.
  • primer pla: surt el cap i les espatlles. 
  • primeríssim pla: inclolu exclusivament la cara de la persona.
  • pla de detall: es capten textures, colors que  de primer cop d'ull no es pot apreciar.

TIPUS D'ANGLES
  • Frontal: el pla de la càmera està formant un angle de 90° amb el terra
  • Picat: angle de 45° pper damunt del model
  • Zenital: angle de 90° per damunt del model
  • Contrapicat: angle de 45° sota del model
  • Nadir: angle de 90° per sota del model 

COLORS EN EL MÓN DEL CINE
  • El color pictòric: Intenta evocar el colorit dels quadres i fins i tot la seva composició.
  • El color històric: Intenta recrear l'atmosfera cromàtica d'una època.
  • El color simbòlic: S'usen els colors en determinats plans per suggerir i subratllar efectes determinats.
  • El color psicològic: Cada color produeix un efecte anímic diferent. Els colors freds (verd, blau, violeta) deprimeixen i els càlids (vermell, taronja, groc) exalten.

Comentarios